Welkom,
Gasten
|
|
een periode van offline, PC problemen ,te druk met rijden enz ga ik met mijn 850 van 83 aan de slag..
in de afgelopen zomermaanden heb ik de 850 van 80 , de 450 van 88 en de GSX 1100 g van 93 uitgebreid onder handen genomen . DE 850 heeft inmiddels 219000 km op de teller.. het blok dat er nu onder hangt slechts 90000. heeft inmiddels ruim 2 jaar stilgestaan , omdat er een vreemd geluid in zat bij belasting . Bij nadere inspectie en speuren naar de geluidsbron zijn de kleppen gesteld . proef/controle rit : geluid bleef weg en de motor draaide prima en is ook helemaal droog. vanavond het blok uitgebouwd . Ik ben van plan het in een 86 uitvoering te gaan spuiten [zwarte cilinders en kop) net zoals de 650 katana |
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
|
|
Leuk plan Levien maar jou kennende moet het : of een kort wintertje worden of er moet nog een projectje opdoemen anders ga jij je vervelen.
![]() Groet Cor |
geniet van elk moment
ongeacht de duur ervan.
|
|
inmiddels de rooie ontmanteld . Het gebruik als woon-werkverkeer motor en pekel motor heeft heel duidelijk zijn sporen achter gelaten.
de achterbrug is duidelijk aan zijn eind . ook de lagers zijn aan vervanging toe . de kering van de cardan is aan het verslijten en de eerste slijtsporen zijn te zien |
|
|
het achterframe is inmiddels ontroest en in de hammerite gespoten .
het blok heeft zijn eerste verjongingskuur al achter de rug. de cilinders en het onderblok zwart en de carterdeksel blank |
|
|
|
|
goh, daar ben je mooi op tijd bij Levien.
Ga je niet te snel, de winter moet nog beginnen ![]() |
|
alleen motorrijders weten waarom een hond zijn kop uit het autoraam steekt
|
|
|
|
|
|
|
|
Hallo Levien,
Geluid weg na kleppen stellen bij 850 GS blok. Die van mij maakt ook bijgeluiden. Als het blok en olie nog koud is, heeft hij volgens mij geen storende bijgeluiden. Als het blok op zeg maar 100 graden zit heeft hij volgens mij ook geen bijgeluiden. De geluiden zijn hoorbaar tussen koud en heet worden. Hou ik de motor schuin naar de linker dan veranderd het geluid en het wordt minder. Ook ik heb gezocht naar deze geluiden, maar niet gevonden. Wilde de kleppen stellen, maar kon eigenlijk geen te grote speling/afwijking vinden. Distributie ketting grootte gekeken, dat de kettingspanner nog verder kan uitzetten, is volgens mij niet versleten. Kettingspanner kan nog meer dan 1 cm uitspannen binnen zijn uitsparing, hij staat gespannen ongeveer in de middenstand. Zie geen afwijking aan de ketting spanner ten opzichte van een andere spanner die ik heb. Heb nu het blok van Castrol 10-40 olie voorzien. Is nu volgens mij iets stiller. Geen metaal resten gevonden in de oude olie of aan de magneetstop. Heb ik het goed dat de klepspeling 0,03 tot 0,08 moet zijn. Heb een voelermaat van 0.05 en een van 0,10 De voelermaat 0.05 past er overal net tussendoor maar de 0,10 past negens tussen door, is te dik. Naar mijn mening kan het dan geen kleppen zijn die dit geluid maken. Wel had ik vanaf begin het idee dat de ketting dit geluid maakt, en had vooraf al een ketting gekocht. Heb jij nog suggesties wat het dan wel zou kunnen zijn? |
Het ontstaan en verloop van alle ziektes in kaart gebracht in 5 biologische natuurwetten.
www.franshoek.info
|
|
Frans ik denk dat het je nokkenas schalen en kappen zijn die wat slijtage beginnen te vertonen en dat veroorzaakt een kloppend cq tikkend geluid. dit hoor je vaak ook als je een stukje stevig aan het gas gehangen hebt. de olie vervangen door een wat beter merk en daar is castrol er inderdaad een van wil wel eens helpen. je olie vervangen door een iets dikkere ook 15 of 20W50 ipv 10W40 en natuurlijk altijd MINERALE OLIE en zeker geen SYNTHETISCHE dit om een slippende koppeling te voorkomen.
Groetjes Peet |
|
|
Peter, volgens Suzuki moet er 10-40 olie in.
Er zit nu Castrol 10-40 half synteet in. Heb nog wel castro half synteet 15-50 die ik in de BMW gebruik. Aankomende voorjaar/zomer maar eens iets bijmengen of dat helpt. Het is een 650 blok heeft een hogere oliedruk met hier en daar kleine inspuiters (olieverdeling) met 2 of meer mm doorsnede waar de olie eerst door moet. 15- 40 zal misschien wel goed zijn. maar 20-50 is dat niet te dikke olie in dit 650 blok. Heb ik het goed dat de meeste krachten op de nokkenas kappen komen, dat daar dan ook de meeste speling voorkomt. Zou andere kappen of eventueel afschuren een oplossing kunnen zijn i.p.v. een gehele kop. Volgens luisteren met een steroscoop of hoe heet zo'n ding, zit het volgens mij ergens bij uitlaatklep van cilinder 2 of 3. Volgens mij in het midden vandaar dat ik de ketting de schuld gaf. |
Het ontstaan en verloop van alle ziektes in kaart gebracht in 5 biologische natuurwetten.
www.franshoek.info
|
|
Even gezocht, maar een stel nokkenas schalen gevonden van een sloper die vast was gelopen.
Kan ik t.z.t. wanneer ik hem los haal proberen te meten welke schalen beter passen. Heb geen zin daarvoor de kop er af te halen en kapot lopen doet hij volgens mij niet.. |
www.franshoek.info
Laatst bewerkt: 6 jaren 3 maanden geleden door frans.
|
Frans,
heb je al in het werkplaatshandboek gekeken naar de juiste olie ? (Voor de 1982 GS650 staat die hier : gsarchive.bwringer.com/mtsac/~cliff/stor...0G_Owners_Manual.pdf) Suzuki noemt namelijk alternatieven en daar staat de 20W-50 wel tussen. |
|
alleen motorrijders weten waarom een hond zijn kop uit het autoraam steekt
Laatst bewerkt: 6 jaren 3 maanden geleden door Rijko.
|
|
Heb ook in mijn boek gekeken, dat plaatje staat er wel bij.
Maar geschreven staat 10-40 en op de olie dop van de motor staat ook 10-40. Heb er net paar dagen nieuwe Castrol 10-40 ingedaan. Heb nog 1/4 ltr.10-40 over. Heb aan deze motor alle olie, remolie en remvoering vervagen en verder alles nagezien. Zo gauw ik moet bijvullen vul ik Castrol 15-50 bij die ik ook voor de BMW gebruik, daarvan heb ik nog 4 ltr Dus hij staat er weer spik en span bij voor 2017, Ook bij de BMW de benzine filter in de tank, maar ook alle olie, koppeling en remolie vervangen. Voor diegenen die de rembekrachter en het ABS systeem van BWM niet kennen, deze extra bekrachter met 2 vulpotten met rem olie zit onder de tank incl. het koppeling systeem heeft dit systeem 10 stuks ontluchting nippels en ik heb 11/4 ltr. remolie gebruikt. Het is een klerewerk maar alles werkt weer als nieuw. Maar zoals geschreven heb ook 4 stuks gebruikte nokkenas kappen gevonden, dus als olie niet helpt ga ik aankomende zomer deze kappen vergelijken welke de beste zijn zonder de kop te vervangen. Alle vrienden bedankt voor jullie advies en hulp.. |
www.franshoek.info
Laatst bewerkt: 6 jaren 3 maanden geleden door frans.
|
|
frans ,
pas op met het vervangen van de kappen van de nokkenaslagering . veel kans als je ze vast heb gezet dat je nokkenas muurvast komt te zitten . de lagerkappen van de nokkenassen horen bij de kop en zijn in lijn geboord . ik heb het ook ooit geprobeerd en heb uiteindelijk ook een andere kop moeten monteren . we hebben ooit een test gedaan en een kop op een zelf inelkaar gestoken frame gemonteerd . we hebben toen andere lagerschalen gemonteerd en de nokkenassen zaten ook toen te vast . we hebben toen een traagdraaiende motor onder dat frame gehangen met daarop ook een kettingwiel van dezelfde maatvoering . we hebben toen rodeerpasta in de lagerschalen gedaan en deze lichtjes aangedraaid . toen deze losser begon te lopen weer wat rodeerpasta en de kappen wat vaster , en zo nog enkele keren . uiteindelijk hadden we een goed losdraaiende nokkenas terwijl we de schroeven goed vast hadden staan . door het inrodderen van de nokkenas in zijn lagering zag je heel goed daar waar de nokkenas de lagerschaal raakt . bijna allemaal was het maar op de helft van het draagvlak . daarom raad ik iedereen af om enkel de schalen te vervangen . |
|
Copyright © 2016 gs-ownersclub.tk